Dag 1: Alles is schaars - Reisverslag uit Havana, Cuba van Wilco Hoogeveen - WaarBenJij.nu Dag 1: Alles is schaars - Reisverslag uit Havana, Cuba van Wilco Hoogeveen - WaarBenJij.nu

Dag 1: Alles is schaars

Door: Wilco

Blijf op de hoogte en volg Wilco

15 Augustus 2022 | Cuba, Havana

6.45 uur van huis, 3.30 uur ingecheckt in Havana, 6.00 uur in bed (Nederlandse tijd). Ja, een pittige eerste dag dus. Het is een gezellige groep, dat scheelt! Niet dat ik op mijn gezelligst ben na 12 uur vliegen en 20 uur reizen totaal…. Maar toch nog met 6 van de 17 mensen Cuba Libre (BaCo met 90% rum en 10% Cola) kunnen drinken tegenover ons hotel om de dag mee af te sluiten. Ze spraken daar geen woord Engels en wij maar een paar woorden Spaans, maar met veel moeite kregen we onze drankjes en pizza’s besteld. Die pizza’s waren 3 mm dik en er zat alleen (zure??) kaas op geloof ik, maar ach. Ondertussen werden er aan de bar halve liter blikken bier in een soort plastic limonadedispenser gegoten waar vervolgens een buis met ijsklontjes inging en tadaaa: je hebt een soort primitieve biertap! We eindigden ons korte bezoekje aan deze tent door 12 flesjes water te kopen, want onze reisleider had eerder die avond verteld dat zo’n beetje alles schaars is op Cuba, inclusief fleswater. En water uit de kraan kunnen onze verwende lichaampjes hier niet aan blijkbaar… dus de tip was massaal water in te slaan zodra dat ergens kon, en dat hebben we braaf gedaan!

Excuses voor het gebrek aan chronologische volgorde in dit blog. Ik typ gewoon zoals het in me opkomt. In dit geval op mijn telefoon in bed in notities, naast de nog slapende kamergenoot Bart om 6.20 uur lokale tijd - 12.20 uur in Nederland. Ik wilde nog iets zeggen over geld. We besloten op advies van de reisleider (Eduardo, die Nederlands spreekt) om alvast wat Euro’s om te wisselen naar Peso’s. Niet teveel, want op veel plekken worden ook Euro’s geaccepteerd blijkbaar. Er stond een lange rij bij het wisselkantoor op het vliegveld en ik was gaar, ongeduldig en het was warm. Dus ik kreeg het briljante idee om voor de hele groep in 1x te wisselen in plaats van 17x te moeten wachten. Maar… 1 Euro is ongeveer 120 peso’s. Dus de €1.700,- die wij wisselde resulteerde in 203.500,- Peso’s - in briefjes van 50 en 100. Ik voelde me een drugsdealer met tassen vol met stapeltjes voorgebonden flappen. Die ik vervolgens weer over 17 mensen moest zien te verdelen… was ik de hele busreis mee bezig.

Eenmaal bij het hotel bleek trouwens zelfs wisselgeld schaars, want 25 Peso’s voor 1 uur wifi had de chagrijnige receptioniste geen wisselgeld voor van 50 Peso’s. De bar van het hotel had alleen rum, rum of rum in de aanbieding. Geen fris of bier dus. Oh maar wel nog 12 kleine en 3 grote flessen water; hebben we als groep meteen opgekocht.

Vannacht al de nodige oldtimers gespot, dus heb heel veel zin in onze stadswandeling vandaag! En al het andere dat we de komende 2 dagen in Havana gaan doen, maar ik weet niet meer wat dat allemaal is - toen Eduardo dat in de bus aan het vertellen was, was ik stapels geld in 17’en aan het verdelen en multitasken is toch niet helemaal mijn ding blijkbaar. Gelukkig hebben 16 andere mensen wel opgelet! Toch…?

Hasta de volgende update, adios!


  • 15 Augustus 2022 - 13:20

    Marja:

    Goed begin, Co! Je kunt in ieder geval alles opschrijven, lekker afreageren. En wat hebben we het toch goed in Nederland

  • 15 Augustus 2022 - 20:17

    Annique :


  • 15 Augustus 2022 - 21:01

    Jo:

    Haha, heerlijk eerste verslag! Wat nou 'rommelig'? Ik kan het prima volgen

  • 17 Augustus 2022 - 10:14

    Ruth:

    Gezellig Wilco,
    Herkenbaar, ha ha.
    Goede reis verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco

Ik wil graag meer van onze aardbol zien voor dat niet meer gaat. Niks nieuws wat dat betreft, dat willen de meeste mensen. Maar dit blog is een mooie uitlaatklep voor mijn ervaringen in mijn lange lijst verre reizen (naja, in de toekomst dus heh. Alle begin is moeilijk) en een mooie manier om de mensen thuis op de hoogte te houden. Mam, ik leef nog! Enjoy!

Actief sinds 13 Nov. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 6161

Voorgaande reizen:

07 Februari 2023 - 24 Februari 2023

Eilandhoppen op de Filipijnen

14 Augustus 2022 - 26 Augustus 2022

In of op Cuba?

28 November 2014 - 24 December 2014

Koffie in Kenia

Landen bezocht: